-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:38817 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

با توجه به آية 72 سورة توبه، ويژگي رضوان كه به اكبر توصيف شده، چيست؟ جايگاه كيست؟ آيا به پيامبران و معصومان اختصاص دارد يا هر فردي با اعمال نيك ميتواند به آن دست يابد؟

از آيات قرآن استفاده ميشود كه معاد جسماني و روحاني است و پاداشها و كيفرهاي قيامت نيز جسماني و روحاني (مادي و معنوي) است.

آيات قرآن هم نعمت و پاداشهاي جسماني و مادي قيامت را ذكر كرده و هم نعمت و پاداشهاي معنوي و روحاني را بيان نموده است.

پاداشهاي مادي و جسماني در آيات فراواني ذكر شده، كه يكي از آن موارد صدر آية 72 سورة توبه است: وعد اللّه المؤمنين و المؤمنـَت جنّـَت تجري من تحتها الأنهـَر خـَلدين فيها و مسـَكن طيّبة في جنّـَت عدن...; خداوند به مردان و زنان با ايمان باغهايي وعده داده است كه از زير ]درختان[ آن نهرها جاري است. در آن، جاودانه خواهند بود. و ]نيز[ سراهايي پاكيزه در بهشتهاي جاودان ]به آنان وعده داده است.[...

اين پاداشها ـ كه يكي از آنها جنّات عدن است ـ ويژة پيامبران، صديقان، شهيدان و دوستداران علي و فرزندان اوست.

ذيل همان آيه، به يكي از بزرگترين پاداشهاي معنوي و روحاني اشاره ميكند: ...و رضوَن من اللّه اكبر ذَلك هو الفوز العظيم; ... و خشنودي خدا بزرگتر است. اين همان كاميابي بزرگ است.

رضوان و خشنودي الهي، يكي از بزرگترين نعمت و پاداشهاي روحاني و معنوي است كه در آيات متعددي به آن اشاره شده است. مانند آيات زير:

...للّذين اتّقوا عند ربّهم جنّـَت تجري من تحتها الأنهـَر خـَلدين فيها و أزوَج مطهّرة و رضوَن من اللّه...; (آلعمران، 15) ... براي كساني كه تقوا پيشه كردهاند، نزد پروردگارشان باغهايي است كه از زير ]درختان[ آنها نهرها روان است; در آن جاودانه بمانند و همسراني پاكيزه و ]نيز[ خشنودي خدا ]را دارند[...

إنّ الّذين ءَامنوا و عملوا الصّـَلحـَت أُولـَئك هم خير البريّة جزاؤهم عند ربّهم جنّـَت عدن تجري من تحتها الأنهـَر خالدين فيها أبدًا رضي اللّه عنهم و رضوا عنه ذَلك لمن خشي ربّه; (بينه، 7 و 8) در حقيقت كساني كه گرويده و كارهاي شايسته كردهاند، آنانند كه بهترين آفريدگانند. پاداش آنان نزد پروردگارشان باغهاي هميشگي است كه از زير ]درختان[ آن، نهرها روان است، جاودانه در آن همي مانند; خدا از آنان خشنود است و ]آنان نيز[ از او خشنود; اين ]پاداش[ براي كسي است كه از پروردگارش بترسد.

يـَأيّتها النّفس المطمئنّة # ارجعي إليَ ربّك راضية مرضيّة; (فجر، 27 و 28) اي نفس مطمئنه، خشنود و خداپسند به سوي پروردگارت بازگرد.

از آنجا كه پاداشهاي معنوي برتر از پاداشهاي مادي است و رضوان الهي بالاترين پاداش معنوي است، به اكبر توصيف است; يعني خشنودي خداوند بزرگتر از تمام پاداشهاي مادي و جسماني (باغها، نهرها، حورالعين و...) است.

با توجه به رواياتي كه در ذيل آية 72 توبه از پيامبر9 نقل و روايتي كه در ذيل آية 7 و 8 سورة بينه نقل شده است، فهميده ميشود كه رضوان مخصوص پيامبران، صديقان، شهدا و دوستداران و شيعيان علي و فرزندان اوست.( ر.ك: تفسير نمونه، آيتاللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 143، ج 2، ص 461، ج 7، ص 324 و 329 و ج 8، ص 39، و ج 23، ص 162، دارالكتب الاسلاميه / الميزان، علامه طباطبايي، ترجمة موسوي همداني، ج 9، ص 456، دفتر انتشارات اسلامي / تفسير نورالثقلين، عبدعلي حويزي، ج 3، ص 141ـ142 و ج 8، ص 281ـ284، مؤسسة التاريخ العربي، بيروت.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.